Drie begrijpelijke misverstanden

Wat weten wij nou van het runnen van een grote zorg- of onderwijsinstelling? Of van het managen van een communicatieafdeling? Bij lange na niet zoveel als onze klanten. Wij denken daar vast veel te makkelijk over want we hebben geen zicht op wat er allemaal bij komt kijken. Andersom geldt dat net zo goed: onze klanten weten vaak niet precies wat ontwerpers doen, aan welke informatie wij behoefte hebben, hoe we aan onze ideeën komen.

Dat betekent dat we allemaal, klant en bureau, ons best moeten doen om elkaar goed te begrijpen. We doen graag een duit in het zakje door drie van de misverstanden waar wij tegenaan lopen, uit de wereld te helpen.

“Maar als ik een budget geef, dan gaan jullie daar naartoe rekenen. En ik wil gewoon de beste prijs.”

Je budget is niet alleen geld. Je budget is ook je ambitie. Het vertelt ons welk belang jij aan een ontwerp hecht. Hoeveel waarde je het toekent, wat je verwachtingen ervan zijn. De hoogte van je budget is dus belangrijke informatie. Dat delen is een signaal dat je er op vertrouwt dat we een eerlijke en realistische prijs zullen geven. Het is de open houding van professionals onder elkaar.

“We willen er vaart mee maken. Kunnen jullie er al direct mee aan de slag gaan?”

Snelheid is meestal geen probleem. Maar stappen overslaan om snelheid te maken is dat wel. Wat er zoal overgeslagen wordt? Een mondelinge bespreking van de briefing bijvoorbeeld. Soms is er zelfs geen briefing want dat kost maar tijd om die op te stellen. Maar ook ruimte voor voortschrijdend inzicht ontbreekt weleens. Want liever een afgerond project dan weer overnieuw beginnen voor een veel beter resultaat.

Soms lijkt stilstaan en nadenken op tijdverspilling. Maar heel snel naar de verkeerde oplossing werken, dát is pas verspilling van tijd en geld.

“We sturen geen voorbeelden van het oude magazine / ons huidige logo / de vorige campagne mee, want we willen echt iets nieuws, we zijn op zoek naar maximale creativiteit.”

En? Zie je de contradictie? Iets nieuws willen, maar niet laten zien hoe het was… Daar komen wij niet uit! Je wilt iets anders, prima. Maar dan moet je wél laten zien wat het was. Hoe zouden we anders  moeten aantonen dat ons nieuwe voorstel een verbetering is van je huidige blad, huisstijl of campagne?

En die maximale creativiteit dan? Grappig genoeg is dat helemaal niet wat je wilt: dat we alle registers opentrekken en iets maken waar jij niet eens in voorkomt. Want dát is maximale creativiteit. Je wilt een ontwerp dat bij je bedrijf past, dat iets teweegbrengt bij je bezoekers, lezers, klanten. Dus voorzie ons gul van informatie, laat zien wat je eerder deed, deel gegevens uit (lezers)onderzoeken. Informatie is wat zuurstof is voor een vuurtje: het houdt het brandend. Stook het creatieve vuurtje goed op!

Drie begrijpelijke misverstanden