Bespaar tijd: in 10 stappen naar een formule voor je nieuwsbrief

Hoeveel nieuwsbrieven stuur jij in een jaar? Eén? Twee? Te weinig? Zouden het er wel twee, drie keer zo veel mogen zijn?

Nog een vraag

Hoe komt het dat je er te weinig verstuurt?

Geen tijd? Hup weer door naar de volgende klus? Geen idee wat je erin moet zetten? Je hád een goed idee, maar bent vergeten wat het was?

Dat klinkt alsof je wel wat structuur kunt gebruiken!

Dat treft want je bent 10 stappen verwijderd van meer (redactionele) structuur, minder stress en een nieuwsbrief waar lezers op zitten te wachten.

STAP 1: noodzaak

Zie je het nut van een nieuwsbrief sturen? Zet voor jezelf op een rij waarom het noodzakelijk is dat je hem stuurt. Vraag je ook af: wat wil ik ermee bereiken? En wie wil ik bereiken?

STAP 2: wat wil je vertellen

Met de laatste twee vragen in je achterhoofd (wat en wie wil ik bereiken?) bedenk je wat de ontvanger zou willen lezen en wat jij hem/haar daar over kan vertellen.

STAP 3: hoe vertel je het

Download ons whitepaper over rubrieken voor magazines (gratis, we vragen geen e-mail adres) en zoek inspiratie. Welke vorm van de tekst past bij wat jij wilt vertellen? Pik er een stuk of 5, 6, 7 uit (keuze genoeg, er staan er 127 in).

STAP 4: probeer uit

Ga schrijven, zoeken en kijk of deze 5, 6, 7 rubrieken werken. Vind of heb je genoeg informatie? Kun je er iets zinnigs over schrijven op een vlotte en aansprekende manier? Probeer uit! Schrijf verschillende versies, selecteer verschillende onderwerpen om een rubriek mee uit te proberen.

STAP 5: kies

Kies wat het beste werkt. Zet je rubrieken achter elkaar en bekijk of ze in de juiste volgorde staan. Vertel je alles wat je kwijt wilt? Mis je nog iets langs, iets korts, iets prikkelends? Iets visueels? Iets tekstueels? Kortom, schaaf, schuur en slijp tot je een interessante ‘formule’ hebt. Natuurlijk kun je ook een versie laten lezen door mensen uit je doelgroep als dat voor jou haalbaar is.

STAP 6: bepaal frequentie

Maak een realistische planning. Met de nadruk op realistisch. Niets is zo frustrerend en demotiverend als een planning die je nooit haalt. Hoe vaak wil je een nieuwsbrief sturen? Hoe makkelijk kun je de inhoud schrijven? Pas je frequentie aan aan je mogelijkheden.

STAP 7: plan nieuwsbrieven in

Maak een overzicht met de data waarop je gaat verzenden en vul bij elke editie van je nieuwsbrief in: wat je al weet qua onderwerpen (denk aan mijlpalen in een jaar: begin van het seizoen, al geprogrammeerde evenementen, kerst en andere feestdagen). Bedenk bij elk onderwerp hoeveel werk het is, hoeveel tijd het je kost.

STAP 8: werk vooruit

Plan werkzaamheden voor je nieuwsbrief in. Ook die voor dat superartikel wat je wilt schrijven en dat pas over drie maanden verschijnt. Werk vooruit voor zover het kan.

STAP 9: verzamel actief

Hou je aan je nieuwsbriefformule en aan je planning. Dus zorg voor voldoende input, ga actief op zoek naar interessante informatie. Wacht daar niet mee tot een dag voor je de nieuwsbrief de deur uit wilt sturen. Geef jezelf de tijd.

STAP 10: monitor en stel bij

Bekijk elk half jaar of planning danwel formule moeten worden bijgesteld. Doe dit niet te vaak, een formule heeft tijd nodig. Als verandering nodig blijkt, verander dan niet teveel in één keer. Je moet nog wel kunnen zien dat een verandering effect heeft. En dat kan niet als je meerdere dingen tegelijk omgooit. Wat zorgde voor die boost in je bezoekcijfers? Was het die nieuwe rubriek? Of toch de frequentie?

Aan de slag! Of…

Zeg je nu: “Dank je, heel handig zo’n lijstje, maar ik kom er toch niet helemaal uit.” Geen nood, we kunnen je wellicht nog op een andere manier helpen.

Wat kunnen wij voor je doen?

  • Hulp nodig bij het opzetten van een formule voor je nieuwsbrief?
  • Wil je weten of wij verbeterpunten zien voor huidige nieuwsbrief?
  • Ben je benieuwd naar hoe jouw content-ideeën er in Mailchimp uitzien?

Bel of mail ons. We maken graag tijd voor je.

Bespaar tijd: in 10 stappen naar een formule voor je nieuwsbrief